marketingsocial media

SOCIÁLNÍ SÍŤ CLUBHOUSE – PŘÍBĚH O ELITÁCH, FOMO A CENZUŘE

O nové sociální síti Clubhouse jste už nejspíš slyšeli. Není totiž téma, které by marketingovým světem v posledních dvou týdnech hýbalo víc. Proč se ale nová platforma stala tématem číslo jedna a jaká je její budoucnost?

V jednoduchosti je síla

Tvůrci sociální sítě Clubhouse přikročili k nevídanému konceptu. Založili síť, která nefunguje na základě chatu, fotek, lajků a komentářů. Místo toho je celá platforma založena výhradně na lidském hlase a společných živých debatách.

Každý uživatel se může přidat do nespočtu diskuzí – takzvaných „růmek“ (z anglického slova room, které znamená místnost). Každá taková růmka má své téma, na které se v ní vede diskuze a věřte, že výběr témat je opravdu široký. Na Clubhouse totiž můžete s lidmi mluvit o vývoji Bitcoinu, nejnovějších trendech v influencer marketingu, ale i probírat správný recept na buchtičky se šodó a společně sledovat Výměnu manželek.Clubhouse-roomky-ukazka

Na Clubhouse najdete téma prakticky na cokoliv.

V každé růmce jsou uživatelé rozdělení na dvě skupiny: speakery a posluchače. Každý posluchač se může kdykoliv během diskuze přihlásit o slovo, a stát se tak jedním ze speakerů. Právě díky tomu, že se může do diskuze kdokoliv a kdykoliv zapojit, je Clubhouse často přirovnáván k živým podcastům.

Jedinou funkcí, kterou aplikace připomíná ostatní platformy, je možnost sledovat ostatní uživatele. Díky tomu pak dostanete upozornění vždy, když kdokoliv z lidí, které sledujete, založí růmku nebo právě v nějaké mluví.

Mám Clubhouse, kdo má víc?

Až doteď se Clubhouse mohl tvářit jako další zajímavá platforma pro sdílení názorů a konverzací. Co je tedy to, co z něj udělalo téma číslo jedna? Odpověď je prostá a jasná – je to jeho exkluzivita. Do aplikace se totiž můžete přihlásit jen na základě osobní pozvánky od někoho, kdo už je členem Clubhouse. Každý z uživatelů pak může po registraci pozvat jen další dva přátele či známé. Čím aktivněji pak člověk aplikaci používá, tím více pozvánek pro další uživatele v průběhu času dostává.

Tvůrci aplikace tento postup vysvětlují tím, že chtějí prozatím udržet počet uživatelů v nižších číslech, aby mohli v aplikaci doladit veškeré nedostatky. Tento záměr má ovšem velmi podstatný vedlejší účinek – FOMO (*fear of missing out, strach z promeškání) ve své ryzí podobě.

Stalo se tak téměř standardem, že lidé jsou za pozvánku do aplikace ochotní klidně i zaplatit. Na ebay tak dnes můžete koupit členství, případně i rovnou celý iPhone se SIM a nainstalovanou aplikací, za desítky až stovky dolarů.Acomware-blog-clubhouse-vymena-manzelek

Občas tu potkáte hodně zajímavé tváře…

Ačkoliv se tedy uživatelská základna nejen v Česku exponenciálně zvyšuje, i tak můžeme říct, že Clubhouse je stále aplikací jen pro vyvolené elity. Pravděpodobně největší zastoupení členů v tuzemsku totiž tvoří vlivní lidé z marketingové a podnikatelské sféry. Networking tak na této síti pracuje na plné obrátky.

S tím, jak ale počet uživatelů narůstá se rozšiřuje i škála témat. Momentálně už proto není překvapením, že člověk najde růmku, ve které se probírá správný postup nabíjení iPhonu nebo nejlepší dealeři drog. Snadno se tak otevírá prostor i spamu a trollům.

Hate speech a cenzura

Stejně tak jako počet funkcí, i počet komunitních pravidel aplikace Clubhouse bychom zvládli spočítat na prstech jedné ruky. Tím nejzásadnějším je pravděpodobně zákaz jakéhokoliv nahrávání či transkripce rozhovorů.

V tomto ohledu tak můžeme vidět další významný odklon od tradičních sociálních sítí. Zatímco Twitter, Facebook a další sítě přikračují k stále důslednější kontrole obsahu, a to ať už po vizuální, nebo textové stránce, Clubhouse se vydal směrem zcela opačným. Člověk totiž na síti může říct naprosto cokoliv. Není proto výjimkou, že na Clubhouse narazíte na celé růmky, které jsou dedikované debatám o podřadnosti menšin, náboženství nebo politických ideologií. 

acomware-clubhouse-upozorneni

Za vším hledej peníze

Jako každou sociální síť, ani Clubhouse pravděpodobně nemine monetizace. Způsobů, jak by k tomu mohlo dojít, se nabízí hned několik. Často diskutované jsou individuální příspěvky jednotlivým speakerům, případně pak vznik růmek, které by byly  placené. 

Reakce konkurentů na sebe nenechaly dlouho čekat. Například Twitter již oznámil, že chce na své platformě představit hlasové chatovací místnosti, které by měly fungovat na podobném principu jako právě Clubhouse. Potenciálu aplikace se pak chytili i investoři. Ti se zavázali tvůrce podpořit částkou přesahující 21 miliard korun.

Acomware-clubhouse-upcoming-rooms

Zbytečný humbuk, nebo obrovský potenciál?

Jak to bude s novou sítí dál? To je prozatím těžké hodnotit. Shrňme si ale fakta.

Podle odhadů je momentálně Clubhouse mezi prvními třemi nejstahovanějšími aplikacemi na App Store v Česku. Podpora investorů tvůrcům aplikace rozhodně nechybí.

No a to nejdůležitější? Většina uživatelů o aplikaci mluví jako o návykové záležitosti. Spousta z nich si kupuje druhá sluchátka, aby se nikdy nestalo, že je jedny vybijí, a člověk tak zůstane odstřihnut. Výjimkou nejsou ani nákupy iPhonů jen proto, aby se mohl člověk do Clubhouse komunity zapojit. Fakt, že podcasty jsou momentálně jedním z nejrozšířenějších formátů, už je pak jen poslední okolností, která síti Clubhouse hraje do karet.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *